A kilenc feladatról egy kicsit bővebben:
1. Mit látsz a képen?
Fotókon különféle komposztálható anyagokat és csomagolás típusokat mutattunk a gyerekeknek. Mindegyikről 3-3 kép készült: közeli, távolabbi, távoli nézetből. Először mindig a legközelebbi nézet fotóját mutattuk a gyerekeknek s ez alapján kellett kitalálniuk, milyen növényről, anyagról van szó. Ha a legkisebb részletet bemutató kép alapján nem sikerült megtalálni a helyes megoldást, megmutattuk a következő képet, amin több részlet volt látható. Természetesen, aki a legkisebb részletekből kitalálta mi látható a képen az több pontot kapott.
2. Hulladékos TOTÓ
A feladatsor 11 kérdésére kellett válaszolniuk, melyben szó esett többek között a szelektívgyűjtésről, újrahasznosításról és használatról, veszélyes hulladékokról, csomagolásokról.
A helyes megfejtő a kérdések során bejelölt helyes válaszok kezdőbetűiből egy hulladékgazdálkodással kapcsolatos szót kaptak. Így azt saját maguk ellenőrizhették, javíthatták ki.
3. Ökologók
Különböző csomagoláson fellelhető környezetvédelmi logót címkét helyeztünk ki, melyeket párosítaniuk
4. Szelektív gyűjtés
A diákok feladata az volt, hogy a képen látottak (pl.: étolaj, tojáshéj, papír zsebkendő, kávézacc, tea filter, Pet-palack stb.) közül mi melyik szelektív gyűjtőbe kerül, majd magyarázzák meg választásukat.
5. Keresztrejtvény
Egy klasszikus sorkeresztrejtvény egy oszlopába, hulladék-megelőzéssel kapcsolatos kulcsszó jött ki helyes megoldásként. A megfejtendő sorok egy-egy mondat hiányzó szavát rejtették, mint pl.:
- A …………….. dobozt, mely valójában egy újrahasznosításra nem kerülő hulladék, 3 féle anyagból (fém, műanyag, papír) állítják elő.
- Az asztalos munka során keletkező ……………., jól hasznosítható a kerti komposztálóban.
- A jól kimosott, fertőtlenített üvegcsomagolás, ismét …………………….
6. Kompomata
Egy stilizált, kartonból készült színes „játék-gép”, belsejében egy ember ül, aki a KOMPOMATA ablakán át kérdéseket tesz fel a gyerekeknek, melyekre A, B, C válasz lehetőségek közül kell választ adni. A játékos - attól függően, hogy melyik választ tartja helyesnek - A, B vagy C jelzésű ablakon bedugja a kezét a „gépbe". Ha rossz a válasz a KOMPOMATA gyengéden a kezére üt; jó válasz esetén viszont egy gesztenyét tesz a válaszadó kezébe. A csapatok gesztenyénként 2-2 pontot kaphattak.
7. Anagramma
Az anagramma a szójátékok egyik fajtája, melyben értelmes szavak, vagy mondatok betűinek sorrendjét úgy változtatjuk meg, hogy az eredmény szintén értelmes szó, vagy mondta legyen. Segítségül egy példát írunk: áhít azsúr sajnos = újrahasznosítás
8. Hull a strófa
8 kis költemény egy-egy hulladékkal kapcsolatos fogalmat rejtett. Mint pl.:
Drága, drága csomagolás,
Megkreálni nagy pazarlás.
Bauxit és vörös iszap,
Talajszenny, mit a Föld tőlem kap.
…………………………
Megfejtés: Aluminiumos doboz
9. Hulladékcsökkentés a mindennapokban
Arra kértük a csapatokat, hogy írjanak össze minél több ötletet arra vonatkozóan, hogy hogyan tudnák az iskolában és otthon csökkenteni a hulladék mennyiségét. Minden jó ötlet 1 pontot ért.
Az ötletekből a legjobbakat kiválogattuk és plakátot készítettünk belőlük, melyet több példányba, A/2-es méretbe kinyomtatva helyeztek ki az iskolában.