A program kezdetén több szempontot figyelembe véve választottuk ki azt az iskolát, mely a foglalkozásnak helyet adott. Választásunk a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Ibrány község általános iskolájára esett, melyet többek között az is indokolt, hogy az iskola tanulói ritkán részesülnek hasonló programokban. Egyesületünk részéről öten vettünk részt a programon, melyet közösen szerveztünk koordináltunk és valósítottuk meg.
A témanapot úgy állítottuk össze, hogy a diákok minél szélesebb körben ismerkedjenek meg a mindenkit érintő hulladékproblémákkal, valamint a megelőzés lehetőségével. Igyekeztünk változatos, színes programot összeállítani, mely kicsiknek és nagyoknak egyaránt érthető és érdekes. Három fő vonala volt a programnak, egy előadás, egy kilenc pontból álló vetélkedő és a tavalyi években használt Nullahulladékos kiállítási anyag.
Az előadással egybekötött vetítés során a gyerekeket bevonva ismerkedtünk meg a hulladékproblémákkal és azok megoldási lehetőségeivel. A gyerekek figyelmét felhívtuk a megelőzésre, komposztálásra, az újrahasználat és az újrahasznosítás különbségére, ezeknek a prioritására.
A napot egy vetélkedővel zártuk, mely során kilenc állomásponton kellet feladatokat megoldani a gyerekeknek. Az előre meghirdetett vetélkedőre a felső tagozatos diákok 5-6 fős csapatokkal nevezhettek. Összesen 13 csapat 68 tanulója vett részt a versenyen, mely során az iskola 5 tanára is segítségünkre volt. A vetélkedő nagyjából két órát ölelt fel, mely során hulladékos TOTÓ-t, keresztrejtvényt kellett megoldania a diákoknak, de volt ahol anagrammákat, vagy a hulladékokhoz kapcsolódó versikéket kellet megfejteniük. A legsikeresebbek az interaktív játékok voltak, mint a Kompomata, illetve a szelektív hulladékgyűjtős játék. Természetesen a vetélkedő végeztével a jutalmazás sem maradt el. A résztvevők kerékpáros felszereléseket, társasjátékot, matricákat és kiadványokat kaptak.
A Nulla Hulladék program során mindamellett, hogy a gyerekek és pedagógusaik jól érezték magukat számos új információhoz jutottak, melyek jól alkalmazhatóak a mindennapok során.
A feladatok kiértékelése során a leginkább szembetűnő az volt – mindamellett hogy nagyon tájékozódottak voltak a gyerekek -, hogy az újrahasznosítást és az újrahasználatot vagy nagyon keverik, vagy teljesen ugyan azt értik rajta. Feltűnt, hogy a szelektív gyűjtést teljesen normális hulladék-megelőzési lehetőségnek vélték. A kiállítás sokat segített a 9. feladat megoldásában, többen használták fel a kiállítás adta ötleteket. Mégha sokszor szó szerint is írták le azt amit olvastak, úgy gondoljuk, hogy látva leírva, a kiértékelők által a bizonytalanságokra rá-rá kérdezve, ismételve, többet tanulhattak így összekapcsolva egy feladattal a kiállításból, mintha csak egy eleme lett volna az a rendezvénynek.
Ibrányi rendezvényünk időpontja: 2013.02.21.
A program a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával valósult meg.