Mindig a kereskedő jár jól
Teszt: pontgyűjtő kártyák
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) pontgyűjtő kártyákat hasonlított össze. Az eredmények nem igazán örömteliek. Vajon van értelme ennyi kártyával telezsúfolni pénztárcáinkat?
Miközben a pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz.
Minden ponton nyer! – állítja az egyik legelterjedtebb, talán a legtöbb céget felsorakoztató – multibrand hűségprogram, a SuperShop szlogenje. És ez bizony tény – még akkor is, ha azt a reklámban már nem teszik hozzá, hogy a szlogen elsősorban a cégre és nem a vásárlóra igaz. Természetesen ez nemcsak a SuperShop, hanem az összes többi, az utóbbi években elterjedt hűségprogram sajátja is: csúnyán kibillen a mérleg, ha sorra vesszük, hogy a hűségprogramokkal mit nyernek a cégek és mit nyer a vásárló.
A teszt eredménye szerint az utóbbi években Magyarországon a kasszákban otthagyott összeghez képest a visszatérítés vagy juttatás aránya többnyire jóval 1% százalék alatt van a hűségkártyáknál.
A levásárolható (cashback) kártyáknál – ilyen pl. a Tesco ClubCard – tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a pénzéből. A vásárló azt azonban nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az esetek többségében vélhetően arra is ráveszi, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte.
Kártya neve |
Kibocsátó/elfogadó |
Költés/visszajuttatás aránya |
Egyetlen márkára kibocsátott hűségkártyák/programok |
||
AGIP-TIGÁZ Premio Club Kártya |
Eni Hungária (AGIP kutak) TIGÁZ hűségkártyával |
1,1% (csak benzinre számolva) |
Auchan Bizalomkártya |
Auchan áruházak |
1,4 – 1,1 % |
Brendon |
Brendon babaáruházak |
2% |
Drogerie Markt Active Beauty program |
Drogerie Markt |
nem kiszámítható |
Nivea Vásárlói Kártya |
Nivea Szépségpont üzletek |
3,3 – 2% |
Tesco Clubcard |
Tesco áruházak |
0,5% |
Multibrand (sok márkás) kártyák |
||
ClubSmart |
Shell benzinkutak, shopok, McDonald’s |
0,2 – 0,3% |
Multipont |
MOL, CBA, KFC, OTP |
0,4% |
Supershop |
SPAR, OMV, OBI, Burger King, Wellness-Szállás.hu |
0,4% |
A TVE összehasonlításában szerepel még, hogy
- mennyi pénzt kell elkölteni, hogy 1000Ft-nyi ajándékot kapjunk,
- milyen fogyasztóvédelmi furcsaságokra kell számítanunk,
- mi a módja a pontszámításnak,
- hogyan lehet beváltani a pontokat.
A részletesebb táblázat letölthető itt.
További problémaként értékelte a TVE, hogy a különféle hűségprogramok működési szabályzatai alapján a legtöbb esetben az ajándékkatalógusokban feltüntetett áruk képe csak illusztráció, a céget ez nem kötelezi arra, hogy pontosan azt az ajándékot adja, amit a vásárló kiválasztott magának.
A vizsgálat során kiderült, hogy a hazai pontgyűjtő rendszerek működési szabályzatai meglehetősen hézagosan szólnak az adatvédelemről. A legtöbb esetben egy szó sem esik bennük arról, hogy mi lesz az így begyűjtött adatok sorsa, vagy annyival intézik el, hogy piackutató cég vagy akár külföldi együttműködő cég is megkaphatja ezeket az adatokat.
Összefoglalva megállapítható, hogy a vásárlói hűségért cserébe sok esetben többet vásárolunk, mint szeretnénk, a hűségért kapott termék csalódást okozhat, valamint a törzsvásárlók személyes adataiból és vásárlási szokásaiból rendkívül részletes, akár pszichológiai személyiségprofilt is képes összerakni a kereskedő által megbízott piackutató.
Az teszt eredménye és a részletes táblázat letölthető itt.
További információ:
Haraszti Anikó
Tudatos Vásárlók Egyesülete – Tel/Fax: 225-81-36
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel: +36 20/4525-965
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről
A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. A TVE az etikus, környezetileg és társadalmilag tudatos vásárlás népszerűsítésért dolgozik Magyarországon. Célja, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
Néhány főbb tevékenység: A Tudatos Vásárlók Egyesülete 2004 óta működteti a Tudatos Vásárló (www.tudatosvasarlo.hu) portált, az ország első és mindmáig egyetlen, felelős és környezettudatos vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldalát. Honlapján működteti a részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető E-szám, azaz élelmiszer adalékanyag adatbázist (www.tudatosvasarlo.hu/eszam). 2010-ben indította el az ÖkoKöröket (http://tudatosvasarlo.hu/okokorok), amelyek célja a háztartások zöldítése, fenntarthatóbbá tétele környezeti terheik csökkentésével, tudatosságuk fejlesztésével, gyakorlati segítségnyújtással. 2009-ben jelent meg Magyarország Zöld Térképe (www.zoldterkep.hu), amely a fenntartható életmódot lehetővé tevő boltokat, szolgáltatásokat (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.) gyűjti össze az ország egész területén. 2010-ben indította el az Ökofitnesz (www.okofitnesz.hu) online közösségi platformot, amely interaktív és játékos módon segít a környezettudatos életvitel kialakításában.